Азот или въздух в гумите
За да си отговорим на някои въпроси, просто трябва малко повече да се замислим. Има неща, които са съвсем прости, но не сме им обърнали достатъчно внимание. Замисляли ли сте се, например, кой газ е по-подходящ за гумите на вашият автомобил?
Предимства на азота
Има ли предимства пред кислорода? Има ли някаква разлика и дали е излишен разход на средства? За да избегнем въпросите, нека разгледаме положителните му качества:
- стабилно налягане в гумите, което намалява износването;
- плавно движение на автомобила;
- по-добро сцепление;
- независимо от температурата, налягането е постоянно;
- добра икономия на гориво.
Всички искаме, с малко средства, да имаме най-полезното за нашите коли. Собствениците на съвременните автомобили обичат всякакви, нека ги наречем, екзотични неща, като чудо-прахове, спойлери за чистачки, които се предполага, че подобряват аеродинамиката и т.н. Ако си припомним училищните часове по физика, бихме се сетили, че “въздухът” се състои от 78% азот, 21% кислород, 1% въглероден диоксид и други газове. А газът, с който трябва да напомпим автомобилните колела се състои от 95% азот и 5% кислород.
Стабилно налягане: тъй като коефициентът на топлинно разширение на азота, който отбелязваме с N, е по-нисък от този на въздуха, въздействието на околната температура върху гумата, практически, не влияе на налягането в нея. За разлика от въздуха, N изобщо не се разширява. Ето защо е идеален избор. Автомобилните колела, напомпани с него, никога не спадат. Азотните молекули са много по-големи от тези на кислорода и преминават изключително бавно през микропорите в гумата.За да го докажем, нека отново се върнем към физиката. Размерът на азотната молекула е 0,364 nm, а на кислородната молекула е 0,346 nm. Тази разлика не се усеща при манометрите. Трябва да знаете, обаче, че старата гума, която има пукнатини, ще спадне, независимо с какво е напомпана. Цялата истина се крие в това, че “големите” азотни молекули запушват микропорите на автомобилното колело и не пропускат молекулите на други газове. Възможността за взривяване е минимална, тъй като N не е инертен газ и не поддържа горенето. При високи скорости не се получава загряване, защото в колелата няма горим кислород. Ако погледнете таблицата на Менделеев, веднага можете да видите, че инертните газове са в група 8, а азотът принадлежи към група 5.
Постига ли се икономия на горивото
Икономията на гориво е факт. Гумата, напомпана с азот, е по-лека от тази, напомпана с въздух. Съответно натоварването на окачването е по-малко и разходът на гориво се намалява.
Подобрява ли се сцеплението
Азотът е по-стабилен в сравнение с въздуха, който ни предоставя околната среда. Този факт, като цяло, е трудно да се коментира по какъвто и да било начин. Всъщност, от която и страна да го погледнеш, няма нищо за обсъждане. Сцеплението на автомобила с пътната настилка се влияе от много фактори, като състоянието на самия път, конструкцията на гумата, качеството и, разпределението на напрежението, но не и от газът, с който тя е напомпана.